Delhi

21 oktober 2018 - New Delhi, India

Op 20 oktober zijn we aangekomen in Delhi, ons hotel lag in het rijke deel van New Delhi. Er wonen veel zakenmannen, we hebben als eerst de kamer bekeken het was een chillen kamer niet te groot en niet te klein. We hebben even gewandeld in de omgeving en kwamen in een publieke tuin, het was best groot en heel groen. Ook waren daar fitnessapparaten die je kon gebruiken, om te trainen met je eigen lichaamsgewicht. De huizen zijn hier groot, maar we zagen al gauw kabels buiten hangen tussen de bomen. Hier staat stroom op, alleen papa wou er iets over vertellen en wou iets aanwijzen bij de kabel maar het leek alsof die het aanraakte. Er kwam een man aanlopen en schreeuwde: DON’T TOUCH IT! We snapte dat hij het zei maar het was wel even komisch. Ook is Delhi de eerste stad waar we alleen hebben overgestoken, ik zei pa gewoon lopen en ze rijden je heus niet aan anders hadden we dat allang voorbij zien komen op de weg. Terug in het hotel kwamen we erachter dat we het pasje van het vorige hotel om in de kamer te komen nog bij ons hadden.. nou hebben we een mooie herinnering😂. We hebben lekker gegeten beide een schaal pasta met kaas en lam (ik kwam erachter hoe lekker lam wel niet is), olijven en kruiden. Het was heerlijk! En als dessert een traditioneel Indiaas toetje namelijk, Gulab Jamum. Het waren 2 bolletjes we hadden geen idee wat erin zat maar het was zoet, het deed me denken aan eten zoete oliebol. We hebben ‘s avonds nog lekker geluierd en zijn gaan slapen.

We begonnen onze ochtend met een ontbijt, ik had een soort zoete havermout met melk. Pa had een geroosterde boterham met ei. Hierna zijn we om 10:00 opgehaald door de taxi om een tour door Old Delhi te maken. We begonnenbij de tempel, deze was open en we kregen een tradiotioneel kleed en ‘keep’ aangemeten. We moesten onze schoenen uitdoen, het was een prachtige tempel en erg groot. We hebben mooie foto’s gemaakt, hierna zijn we naar de markt van Delhi gegaan. Heel wat anders dan de markt van Mumbai, deze markt was een lange smalle straat. Het rook er heerlijk naar kruiden! We hebben een deel door de markt gereden met een Riksja, ik vond het best eng maar wel uniek om zo de markt te bezichtigen. We hebben zelf in een winkeltje voor kruiden gekeken, er werd ons verteld over soorten kruiden en thee. Natuurlijk hebben we ook wat gekocht namelijk, mango thee, zwart zout en kruiden voor op kip en aardappels. We merkten dat het erg druk was maar de gids vertelde dat dit 50% is van wat er normaal loopt.. omdat het zondag was. We zagen ook een aantal mensen zitten die schilder en timmerman waren, ze wachtten op iemand die hun werk kon aanbieden. Een heel groot contrast in vergelijking met NL waar we gewoon een uitzendbureau hebben! Na de markt zijn we naar een 2e tempel gereden hier hebben we een ceremonie mee mogen maken. In deze tempel moest je haar/hoofd bedekt zijn, ik gebruikte mijn eerder gekochte doek als hoofddoek en pa kreeg een soort piraten doekje op. Het was gebouwd door dezelfde koning als die de Taj Mahal heeft gebouwd, in de tempel staat het heilige boek met de 10 geboden centraal. Het 11e gebod was niet opgeschreven maar is (zover wij begrepen) de 10 geboden samen die het 11e gebod moesten maken en je wat er stond je moest toepassen in je leven. Alles in de tempel watbgoud was, was ook echt goud er mocht maar 1 foto gemaakt worden in de tempel. Het was heel druk vonden wij, maar de gids vertelde dat dit nog maar de helft was van wat er normaal is..Na de ceremonie zijn we rondgeleid in de keuken, vrijwiligers werken met z’n alle om iedereen eten te kunnnen geven. Deze tempel was voor iedereen, oud/jong, christen of hindoe, iedere dag geopend. In de keuken stonden grote pannen met soep, een machine om wraps te maken en ketels met pap. Pa mocht even in een pan roeren, de mensen waren erg vriendelijk! Als laatst hebben we nog even gewandeld buiten de tempel bij het heilige water, mensen die hier in zwemden hadden ook een speciaal ritueel. We hebben hier nog wat foto’s gemaakt en zijn hierna weer vertrokken. Het was middag en tijd voor wat eten we werden afgezet bij een toeristisch restaurantje (in het restaurant dacht de ober dat pa Spaans was aangezien hij NL, Engels en Spaans sprak😂😂), er viel ons meteen een man op die een slang in een mand bespeelde met een ‘toeter/fluit’. Hij wenkte ons en ik ging naast hem zitten in eerste instantie dacht ik dat hij ging spelen en ik het van dichtbij mocht zien. Maar inplaast daarvan haalde hij de deksel van een andere rieten mandje af waar nog een slang inzat. Ik schrokte ff maar hij legde de slang op mijn schouders en ik mocht de slang vastpakken, snel was de angst wel verdwenen. In de mand waar nog een slang inzat zat een cobra die werd dichtbij me gehouden dit vond ik wel een beetje eng, hierna is pa ook nog geweest maar de slang was het een beetje zat en begon veel de bewegen. Na het eten zijn we weer teruggebracht naar het hotel, we spraken met de taxichauffeur af om 9:00. Want we gaan een groot stuk rijden naar Mandawa, hier gaan we verblijven in een oud kasteel waarvan de kamers en het gebouw voor het grootste deel in oude staat zijn gebleven. We zijn benieuwd wat we allemaal nog gaan zien, we hebben vanavond nog lekker gegeten in het hotel. Ik had kippensoep en papa had een bord rijdt met kip en een sausie. Het was weer heerlijk en een ijsje als toetje, we hebben een leuke tijd gehad in Delhi en ook veel gezien!

1. Bianca:
    21 oktober 2018
    Ziet er gaaf uit !
  2. Joke maarleveld:
    21 oktober 2018
    Leuk om te lezen. Mooi zo samen deze reis maken 😇👍
  3. Ineke:
    22 oktober 2018
    Wat een leuk verhaal weer zo kennen we de link leggen aan de foto's , geniet er nog van en kijken uit naar het volgende verhaal dikke kuzzzzzz
  4. Nancy:
    22 oktober 2018
    Weeeer een super mooi verhaal, ik kan niet wachten op weer het volgende! Lijkt wel een boek die ik aan het lezen ben en met smart op het volgende hoofdstuk aan het wachten ben!😜👍😘💋💋💋