Mandawa

23 oktober 2018 - Mandawa, India

We begonnen vandaag vroeg, we werden om 7:00 wakker. En om 8:30 werden we opgehaald door de taxi om door te rijden naar Mandawa. Na 3,5 uur hebben we een stop gemaakt bij een reatuarantje, het was in de buitenlucht en er waren veel toeristen. We aten rijst en een dessert dat me deed denken aan oliebollen/churros, we zijn hierna doorgereden en ik ben stiekem nog even in slaapgevallen. Hiervan heeft papa een charmante foto gemaakt! De rit was goed te doen, de we hadden een beetje meer kennis gemaakt met de chauffeur. Zo vertelde hij over z’n kinderen en vrouw en pa deed dit ook. Het kwam alleen niet 100% goed over omdat, pa een foto van ma liet zin in Spanje maar de chauffeur wist eerst niet dat wij vader en dochter waren maar vrienden. En hij dacht dat mama uit Spanje kwam😂 na het beter uitgelegd begreep hij de situatie. Om 16:00/16:15 kwamen we aan in Mandawa Castle, bij aankomst keken we onze ogen al uit! Na het inchecken hebben we onze kamer mogen zien, het was ruime kamer met een ruime badkamer. De chauffeur vertelde eerder een vriend de hebben in Mandawa, hij kon ons rondleiden en ook de volgende dag onze gids zijn. Deze avond zouden we nog een korte tour door Mandawa krijgen, om 17:00 spraken we af bij het hotel. We hebben wat rondgelopen en veel informatie gekregen. Bijvoorbeeld, ik heb een best grote moedervlek in mijn hals/nek. Hij vertelde dat de mensen hier geloofde dat wanneer je dit had voor de 2e keer op de wereld bent en dus bent teruggekomen uit een ander leven. Best grappig om te horen en mooi hoe de mensen denken achter bepaalde dingen die je hebt. We liepen weer langzaam terug naar het hotel want het was ondertussen etenstijd! Helaas is de wifi in het hotel niet zo goed en kunnen we jullie dus moeilijk op de hoogte houden, daarom plaatsen er alles van Mandawa wanneer we in Pushkar zijn (hopelijk hebben we hier weer goede wifi). Maar goed het eten, er was een ruim restaurant en we konden van de kaart eten. We namen beide een bord pasta ik met roomsaus en pa met tomatensaus, tijdens het eten werd er nog een showtje opgevoerd, typisch Indiaas. We hadden nog een dessert genomen, een bananen pudding/cakje heerlijk! Hierna zijn we naar onze kamer gegaan en zijn optijd gaan slapen. De volgende dag zouden we op 10:00 met de gids en chauffeur door Mandawa rijden en verschillende gebouwen bezichtigen.

De wekker ging vandaag om 9:00, we hadden lekker ontbeten. Een geroosterde boterham met gebakken ei, een plakje cake en ik had een typisch indiaas ontbijt op. Het was een soort pannekoek waarin je een sausje met groenten deed en dat vouwde je en at je zo op. Het was een beetje pittig maar wel heel lekker! Hierna zijn we in de auto gestapt en hebben we verschillende gebouwen bezocht. Als eerst een paleis dat al rond 1800 bestaat en er woonde nog mensen, ze zijn de +-15e generatie. De gids vertelde ons alles in detail maar voor ons (mensen die schoolengels spreken) was het wel te volgen maar kunnen we niet alles onthouden. We hebben verschillende muurschilderingen gezien, deze zijn met de hand gemaakt deze zie je alleen in Mandawa. Alles heeft een eigen betekenis er staan bijvoorbeeld verschillende goden op. We hebben een museum bezocht met oude gebruiksvoorwerpen (traditioneel) ook met kleding en oude geschriften voor tijdens het reizen. We bezochten ook een paleis wat een soort winkel was, met hele oude beeldjes, boeken, foto’s etc. Hier hebben we een verrassing voor mama gekocht. Ook kwamen we er tijdens deze tour achter dat er veel verschillende goden zijn met allemaal een eigen verhaal. Hierna hebben we nog rondegewandeld, we kwamen weer veel oude paleizen tegen. Deze waren onbewoond, het leek op een spookstad. Ik vond het ook een beetje eng om in de paleizen te lopen aangezien ik altijd denk dat er nog lijken liggen😅. Dit door een spookverhaa van pa! Bijna alle paleizen hadden schilderingen, een ging over geschiedenis, de ander over Kamasutra. Na deze wandeling kwamen we weer in het winkelstraat gedeelte, we werden meegenomen naar een kunst winkeltje. De werkjes waren gemaakt door de eigenaar en zijn familie (handgemaakt), maar ook door leerlingen van een speciale school. Ons werd verschillende werkjes laten zien maar we hebben hier niks gekocht. We liepen nog even in het straatje, langs een groepje jongens (ik gok ze 18/20) 1 vroeg aan pa: Is that your daughter? Pa zei: yes.. waarop hij zei nice!! En keek me aan ik lachte terug want vond het wel geinig en eerlijkgezegd geen lelijke knul. Pa en ik liepen verder en pa zei inzichzelf en tegen mij: nice?! Afblijven😂 Daarna hebben we nog even in het winkeltje van de gids gekeken en gewacht op de taxi met onze spullen. Toen liepen we naar het hotel en bedankte de gids. We hebben nog een duik genomen in het zwembad het was superkoud! Maar we zijn lekker afgekoeld, hierna nog even wat gedronken en weer teruggegaan naar de hotelkamer. Het is nu 18:21 dalijk gaan we lekker eten, ik denk dat het kip met patat word! En als dessert maar even kijken wat lekker is misschien een brownie.. morgen hebben we om 9:00 met de taxi afgesproken, hij zal ons naar Pushkar rijden. Een rit van 5/6 uur, Mandawa was een kleine maar gezellige village. Gezellige straatje een mooie gebouwen!

1. Anja:
    23 oktober 2018
    Super mooi verteld weer.. xx
  2. Heidi:
    23 oktober 2018
    Gezellig om weer van jullie mooie reis te lezen Xxx
  3. Nancy:
    23 oktober 2018
    Het is echt zoals ik al zei, een heel mooi boek, waar ik me iedere dag op verheug, om weer opnieuw te lezen, super,👍💋💋💋💋
  4. Ineke:
    23 oktober 2018
    Hi hi ik hoor het je vader zeggen "afblijven" niet aan zijn dochter komen......en die gerechten klinken erg lekker je moet eens een paar recepten vragen kan je ze thuis een keer maken....wel als ik er ook ben dan he! Nou schatten geniet nog lekker verder van jullie reis wij zitten wel in de kou hier dikke kuzzzzzzz
  5. Angie:
    23 oktober 2018
    Een heel mooi verhaal schat❤😘